Rare Amerikanen... - Reisverslag uit Syracuse, Verenigde Staten van Elisabeth - WaarBenJij.nu Rare Amerikanen... - Reisverslag uit Syracuse, Verenigde Staten van Elisabeth - WaarBenJij.nu

Rare Amerikanen...

Blijf op de hoogte en volg Elisabeth

19 Augustus 2013 | Verenigde Staten, Syracuse

Ahoy!

Even een teken van leven vanuit het land aan de andere kant van de oceaan..

Ik was eerst niet van plan om deze blog weer bij te gaan houden komend jaar, maar tijdens mijn twee weken in Nederland vroegen zoveel van jullie of ik wel door zou blijven gaan met waarbenjij.nu dat ik het toch maar doe. Ik realiseer me dat deze blog nog steeds elisabethinchina heet, maar dat kan ik niet veranderen dus ja, dat is dan maar zo. Ik kan geen spannende verhalen over rare Chinese cultuur en mooie Chinese plekken beloven. Ik zal dit jaar toch wel echt wat harder aan de studie moeten en minder spannends mee te maken. Aan de andere kant, ik heb nu al weer genoeg meegemaakt in vier dagen om er een verhaaltje over te schrijven.

Even in het kort, wat ga ik hier ook al weer doen? Ik ben aangenomen voor het zogenaamde Atlantis programma. Dat is een twee-jarig programma waar je aan het eind twee titels mee verdient, twee masters dus! Het eerste jaar zal ik in Syracuse, NY doorbrengen en de master opleiding International Relations (IR, internationale betrekkingen) volgen. Daarna ga ik een half jaar naar Berlijn en de laatste maanden zal ik in Den Haag zijn waar ik dan m'n tweede master afmaak (international development), dus ik kom steeds dichterbij huis.

Nog niet heel veel nieuws, maar goed aangekomen, prima vlucht gehad en eerste indrukken zijn goed! Ik heb een erg leuk huis, leuke kamer en leuke huisgenoot (Amerikaan)! De twee huisgenoot (Chinees) komt donderdag aan dus dat wordt dan extra gezellig. Ik heb al het een en ander gezien van Syracuse maar ben nog niet 'downtown' geweest. Verder wel de campus gezien (mooi!!!) en de dichtstbijzijnde supermarkt :) Syracuse lijkt me op het eerste gezicht niet zo groot. De straten zien er in mijn ogen 'erg Amerikaans' uit met allemaal vrij staande huizen, veranda's voor, en grote oprijlanen. De wegen zijn breed, net zoals de uitgebreide stoep. Ik heb ook meteen m'n andere studiegenoten van Atlantis uit Europa ontmoet (drie Duitsers, een Engelsman), leuke mensen!

Ik heb afgelopen vrijdag al een eerste oriëntatie dag gehad voor alle nieuwe inkomende buitenlandse grad students (dus die hun master hier gaan doen). Dit was dus niet specifiek met mijn toekomstige studiegenoten van mijn studie, maar met alle internationale studenten die nieuw zijn. Wat bleek.. 81% daarvan komt uit Azie!! We waren omringd door allemaal Chinezen en Indiers, een grappige ervaring. Ik hoef niet bang te zijn dat ik hier m'n Chinees kwijt ga raken denk ik zo :) Genoeg mensen om mee te oefenen! We hadden een hele middag (van 12 tot 6) presentaties over wonen in het buitenland, Amerikaanse cultuur, het leven als een student, etc etc. Het leek alsof we 12 jarigen waren die nog nooit in het buitenland waren geweest. Ergens ook wel komisch. We kregen onder andere een boekje over 'American Life' waar dingen instonden zoals:

"The words of a language can indicate what the culture considers important. For example, Eskimos have more words for snow than do people in Africa. The French have many words for food and wine while the vocabulary of someone in the United States includes a variety of words that relate to business and technology."

Juist....... Dus wij in Europa weten alleen maar alles over eten, maar hier in Amerika weten ze hoe de echte wereld werkt. Ofzo.
Nog een ander mooi voorbeeld, uit het boekje "The US Classroom", waar het onderwijssysteem in de VS vergeleken wordt met het systeem in "non-US" (alsof je dat kan generaliseren..):

"U.S.: U.S. Department of Education infleunces schools, but does not govern them.
Non-U.S.: Ministry of Education governs schools from the top down."

Beetje het idee alsof alles behalve Amerika super socialistische staten zijn.. En alsof de rest van de wereld een pot nat is.

Nou ja, interessante dag in ieder geval! Zou je een hoop research op los kunnen laten over narratieven en discours enzo (toch mam?) Wij Europeanen konden er wel om lachen.

Morgen begint m'n drie-daagse introductie van het IR programma waar ik dus ook m'n andere studiegenoten zal ontmoeten. Zin in! Volgende week maandag beginnen dan de lessen.

Groetjes en liefs!

• 19 Augustus 2013 - 12:35

Aletta :

Hoi Elisabeth,

Hoe reageerden de chinese studenten toen je hen in het chinees aansprak? Of heb je dat nog maar even niet gedaan. Leuk hoor om weer een schrijfsel van je te krijgen. Je boft maar dat je in zo'n ontwikkeld land mag studeren :) Ik hoop dat de lessen boeiend zijn en je een hele gezellige tijd hebt daar.

groetjes, Aletta

• 20 Augustus 2013 - 10:05

Petra:

Hi Elisabeth,

Leuk dat je doorgaat met je blog, ik lees weer met je mee.
    Ik wens je veel plezier en prettige verbazing in het Amerikaanse!

Succes, groeten, Petra

• 20 Augustus 2013 - 21:08

H.IJmker:

Hoi Elisabeth,
    Prachtig om zo snel bericht van je te ontvangen.Wat hebben we met elkaar een leuke dag gehad afgelopen zondag. Een fijne herinnering.Je waant je zeker bijna in China met al die studenten.
    Vanmorgen is Ruben uit de U.S.A gekomen en gaat de volgende week weer terug. Heb ik twee kleinkinderen in Amerika.Hier is alles goed en het weer is nog steeds mooi.
    Veel succes met je studie.
    Je opa Harry en oma Grada.