Amerikanen en de kou! - Reisverslag uit Syracuse, Verenigde Staten van Elisabeth - WaarBenJij.nu Amerikanen en de kou! - Reisverslag uit Syracuse, Verenigde Staten van Elisabeth - WaarBenJij.nu

Amerikanen en de kou!

Blijf op de hoogte en volg Elisabeth

05 Februari 2014 | Verenigde Staten, Syracuse

Hi hallo!

Ja ik leef nog... Activiteit is wat minder hier, maar goed, tijd voor een update.

Vorig semester goed afgesloten, ben prima tevreden met m'n resultaten. Ik was in eind december even in Nederland waar ik het geluk had om veel mensen te zien! Het was gezellig om kerst thuis te vieren, wel anders dan vorig jaar in China... Een vriendin uit Kunming, Abby, studeert momenteel in Engeland en kwam een paar dagen langs in Amstelveen. Het was leuk om haar weer te zien en natuurlijk om m'n Chinees te kunnen oefenen. Het was voor haar de eerste keer dat ze kerst vierde, dus ook dat was vrij speciaal.

Voor ik naar NL kwam, ben ik nog naar Canada geweest, Montreal en Quebec, om vrienden op te zoeken. Nicolas en Valerie, die ik heb leren kennen in China en met wie ik veel gereisd heb wonen in de provincie Quebec, dus het was erg leuk om hen te zien! Het was vooral herinneringen ophalen, en verder de kou overleven. Het was zo'n -20 toen ik daar was en er lag een hoop sneeuw. Maar erg van genoten!!

En ja, nu is het semester alweer volop aan de gang. Ik kwam op 1 januari weer terug naar Syracuse, en werd meteen verwelkomd met een extreem kou front, oftewel de 'polar vortex'. Temperaturen van -26 gezien en erg veel sneeuw. Daarna is het weer wat warmer geworden, en nu is het zo rond de -5, en dat voelt dus als tropisch warm! Vanavond komt er een sneeuwstorm deze kant op, en er wordt meer dan 30cm sneeuw verwacht... We zullen 't zien! Op zich is de kou prima te doen. Zodra je ergens binnen bent is het goed verwarmd, en m'n huis blijft ook prima warm. Ik heb inmiddels ook een warme ski jas (dankzij Julia!) en heuse snowboots. Dat is dan ook wel echt nodig. Helaas is fietsen een beetje lastig als de wegen glad zijn (en als het -25 is), maar gelukkig rijden er ook bussen.

Dit semester is weer aardig vol met vijf vakken (even op een rijtje: International Management and Leadership, Research Design, Health and Development, Crisis Management, Advanced Mandarin Chinese), maar ik geniet ervan. Het is erg leuk om een vak Chinees te volgen, ik blijk er nog steeds lol in te hebben. Andere vakken zijn ook interessant. Daarnaast ben ik ook nu aan de slag als 'graduate assistent' van een antropologie professor, wat vooral inhoudt dat ik veel administratieve dingen doe zoals website onderhouden, maar ik mag ook veel profs interviewen over wat ze bezighouden, wat extra onderzoek doen, en events organiseren. Allemaal leuk!

Naast de studie is er ook genoeg sociaal gebeuren waar ik me mee bezig houd. De kerk is nog steeds leuk, en we doen nu ook steeds vaker spontane dingen doordeweeks (zoals ergens eten of schaatsen, etc. Zie foto's!). Aan het begin van het semester is Jun, m'n Chinese huisgenootje, verhuisd en in plaats daarvan hebben we nu David in huis. Hij komt uit Oostenrijk en studeert ook IR. Dus nu een Europese meerderheid in 't huis! We hebben afgelopen weekend Chinees nieuwjaar en Kean's verjaardag gevierd, en Jun kwam langs om samen dumplings te maken. Was erg gezellig! Zondagavond was de beroemde superbowl, wat ik samen met Lindsey en Joanna en wat andere vrienden van de kerk heb gekeken. Vooral veel hapjes en drankjes en gezelligheid! Kennelijk was 'the game' niet echt de moeite waard, maar ik snap er toch nog steeds weinig van, dus het maakt mij niet zoveel uit.

Komende weken komt er ook een hoop leuks aan. Dit weekend gaan we met een groep opnieuw naar Saranac Lake/Lake Placid, waar Krista vandaan komt. Daar was ik in het najaar ook, maar het zal nu wel anders zijn, vol ijs en sneeuw! In Saranac Lake is er jaarlijks een winterfestival inclusief ijskasteel, dus dat gaan we meemaken. Het weekend daarna ga ik met m'n Duitse medestudenten naar Boston, waar een conferentie over Europa-Amerika relaties gehouden wordt op Harvard. Leek ons wel een mooie gelegenheid om Harvard te zien en Boston te verkennen! Leuke dingen in het weekend betekent wel wat harder werken doordeweeks... Maar dat komt vast goed. Komend weekend beginnen ook de Olympische Spelen dus ik heb iedereen al gewaarschuwd dat ik zaterdag om half 7 ga opstaan om schaatsen te kijken!

Daar laat ik het bij voor vandaag denk ik. Ik heb wat foto's geplaatst op http://knowthewonder.tumblr.com/ en je kan daar ook een filmpje vinden van onze hike in de Adirondacks (bij Lake Placid, waar we in oktober waren). Zoals je ziet waren alle bomen toen gekleurd in de mooiste kleuren.. Dat zal dit weekend wel anders zijn!

Dank voor de leuke berichtjes die ik krijg via facebook, email, post, of als reacties op deze blog. Waardeer ik zeer!

Groetjes en liefs!

  • 06 Februari 2014 - 21:17

    H.IJmker:

    Hoi Elisabeth,
    Weer een schitterend verslag van jou gelezen.Zojuist nog een verslag van Aletta en Bram met Ruben gelezen.Zij zijn nu in Salina voor een week.Gisteren zijn ze naar de Rocky Mountains geweest. De meeste van onze kleinkinderen zitten nu in het buitenland. Zoals Eva in Malmo, Hege in Brussel.
    Met ons gaat het verder wel goed, behalve dat oma een hartoperatie moet ondergaan.
    Ruben komt ook volgende week thuis en vertrekt dan tien dagen later weer voor studie in Zuid Korea.
    Zo je misschien wel weet is hier nog geen natuurijs. Ik denk dat koningwinter ons dirt jaar vergeten heeft.In het westen van het land hebben we ook nog geen sneeuw gezien.
    Nu veel succes met je studie en veel plezier met je uitstapjes.

    Liefs van opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisabeth

Actief sinds 01 Juni 2010
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 17879

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 31 Juli 2014

Studying in Syracuse

28 Augustus 2012 - 12 Juli 2013

One year in China

02 September 2010 - 07 Januari 2011

Studeren in China

Landen bezocht: