Amerikanen en hun sport - Reisverslag uit Syracuse, Verenigde Staten van Elisabeth - WaarBenJij.nu Amerikanen en hun sport - Reisverslag uit Syracuse, Verenigde Staten van Elisabeth - WaarBenJij.nu

Amerikanen en hun sport

Blijf op de hoogte en volg Elisabeth

08 Oktober 2013 | Verenigde Staten, Syracuse

Beste mensen met een werkende overheid..

Hier de laatste updates uit het land met een shutdown.
Ik ben nu al bijna twee maanden in Amerika, time flies! Zoals ik al had verwacht zal m'n blog-frequentie wat omlaag gaan. Ik maak minder spannende dingen mee dan in China en heb het simpelweg een stuk drukker met school! Maar school gaat goed, tot nu toe geniet ik van m'n vakken, ik leer een hoop en haal tot nu toe goede resultaten :) Voor degene die geinteresseerd zijn, de vakken die ik nu volg zijn Political Leadership, Governance and Global Civil Society, Culture in World Affairs en twee verplichte vakken: International Actors & Issues en Economics for Public Decisions. Vraag gerust om meer detail als je wilt..

Maar dan over sport! Aantal weken geleden begon het football seizoen (ja die Amerikaanse sport met een ovale bal en mannen met veels te grote outfits) - een mooie gelegenheid om geintroduceerd te worden aan een stukje Amerikaanse cultuur. Ondertussen heb ik geleerd dat er zoiets is als 'saturday night' football, 'monday night' football, 'college' football, NFL, NFC, AFC... het is ingewikkeld. Anyway, de eerste avond 'monday night' football hebben we met een groep mensen de hele wedstrijd gekeken (3 uur en 40 minuten!!!!! en ze spelen daarvan maar 60 minuten, de rest is reclame en rust. Het is een vreemde sport), compleet met homemade mac&cheese, chicken wings en trail mix. Groot feest!

Een week later speelde het Syracuse Univeristy team in het grote stadium op campus (50.000 man past erin) en het was gratis voor studenten (dat verschilt per wedstrijd) dus daar was ik spontaan heen met Sean en Kelsey. Leuk om dat live te zien! Maar ik moet wel even iets uitleggen over Syracuse en oranje. 'De' kleur van Syracuse University is oranje en daarnaast donkerblauw. Je komt dus vaak op campus mensen tegen met oranje shirts waar Syracuse op staat of 'I bleed orange' of 'real women (men/moms/dads/etc etc) wear orange'. Beetje identiteitscrisis voor mij dus, want ik ben bij een sport event... iedereen draagt oranje... maar ik ben niet in Nederland en er is geen WK of EK aan de gang...

Afgelopen weekend was het Alex's verjaardag, en dat wilde hij graag vieren met een football game! Dus waren we met z'n allen al eind vd ochtend naar campus om zogenaamd te 'tailgate-n' - simpelweg eten en drinken meenemen, buiten staan, en gewoon beetje hangen. En in de stemming komen voor 'the big game'. Op een bepaald moment kom dan de marching band naar buiten om iedereen naar het stadium te krijgen en let the game begin! Na de wedstrijd gingen we terug naar 'het Atlantis huis' (waar 5 vd 8 atlantis studenten wonen) waar we de rest van de middag en avond andere football wedstrijden hebben gekeken.... Ik had aan het eind vd dag wel genoeg gezien.

Twee weken terug nodigde Krista ons uit om een weekend mee te gaan naar haar ouders' huis. Ze komt uit een klein plaatsje in het midden van de Adirondacks, een natuurpark. Het was zo'n 3-4 uur rijden, en erg gezellig! Haar ouders waren super gastvrij en we hebben op zaterdag een berg beklommen. Herfst is nu echt gearriveerd, en dat brengt honderden mooie kleuren met zich mee. Het was ook een prachtige dag om te hiken, couldn't be better!

Verder ben ik al aardig betrokken bij een kerk hier. Ik heb al een keer piano gespeeld en zal dat ook vaker gaan doen. Het is een leuke groep mensen, bijna allemaal studenten. De kerk heeft een speciale 'university site', een locatie gericht op studenten, en wordt ook gerund door studenten. Grote gezelligheid, en leuke activiteiten ook doordeweeks. Zo is er een wekelijkse small group waar ik heen ga en gaan we komend weekend naar een apple festival!

Ik heb foto's van de twee football games en het weekend in de Adirondacks geplaatst op http://knowthewonder.tumblr.com/

Groetjes en tot de volgende keer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisabeth

Actief sinds 01 Juni 2010
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 17896

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 31 Juli 2014

Studying in Syracuse

28 Augustus 2012 - 12 Juli 2013

One year in China

02 September 2010 - 07 Januari 2011

Studeren in China

Landen bezocht: