China versus Amerika - Reisverslag uit Syracuse, Verenigde Staten van Elisabeth - WaarBenJij.nu China versus Amerika - Reisverslag uit Syracuse, Verenigde Staten van Elisabeth - WaarBenJij.nu

China versus Amerika

Blijf op de hoogte en volg Elisabeth

02 September 2013 | Verenigde Staten, Syracuse

Hoi!

Na ruim twee weken hier in Syracuse kom ik steeds vaker China tegen... soms in m'n hoofd, soms in het echt.. Hier een aantal dingen die ik zoal heb meegemaakt waar China telkens om de hoek komt kijken!

Tsja waar begin ik dan? Nou ik schreef op m'n vorige blog al over de orientatie dag voor internationale studenten waar het meer over China ging dan over Amerika, althans zo leek het af en toe. Dat er zoveel Chinezen naar de universiteit gaan kan ik ook wel zien als ik gewoon op campus rondloop. Nu dat de lessen zijn begonnen is het wel veeeel drukker, ook met undergraduates (bachelor studenten) maar nog steeds zie je veel Chinezen. Vooral voor het gebouw voor engineering. Zo sta ik af en toe in een winkel of cafe en hoor ik opeens Chinees om me heen. Blijft leuk dat je ze dan kan verstaan!!

Vorige week is ook m'n derde huisgenoot ingetrokken, en guess what... ook Chinees. Maar dat wist ik natuurlijk al. De eerste avond dat ze hier was functioneerde ik al meteen als tolk. Ze was aardig moe en jetlagged en ik zat met haar (ze heet Jun) en m'n andere huisgenoot Kean wat te kletsen maar ze praatte liever Chinees dan Engels. D'r Engels is op zich prima, maar af en toe heeft ze wat moeite. En over het algemeen probeer ik altijd Chinees te praten met haar, als Kean er niet bij is. Zo blijf ik oefenen!

In een van m'n eerste lessen bleek ons eerste thema China te zijn! Sterker nog, ik kreeg daar m'n eerste essay opdracht, en de vraag die we moeten beantwoorden is hoe China binnen het internationale systeem past met andere wereldmachten en of Amerika bang moet zijn voor China (heel simpel gezegd). Dus dat was meteen een goed onderwerp voor mij, helemaal in mijn straatje! Essay is dus ook al af en klaar om in te leveren.

Dan nog wat culturele verschillen.. Volgens mij kan het verschil niet groter dan China en Amerika. Even wat voorbeelden:
In China kwam ik bijna nooit in de supermarkt want ik ging altijd naar de verse groente & fruit markt en als ik iets anders nodig had dan ging ik naar de import winkel. Hier in Syracuse zijn er een aantal supermarkten, allemaal GIGANTISCH (natuurlijk) met extreeeeeem veel keuze. Waar ik in China bloem kocht om zelf tortilla's te maken bijvoorbeeld, kan ik hier kiezen uit honderd verschillende soorten, van organic tot gluten-free.
Hetzelfde eigenlijk met kerken. In China waren er twee internationale Engels-sprekende kerken in Kunming (en dat was nog veel!) terwijl er hier van elke denominatie wel een kerk te vinden is. Volgens mij zou ik elke zondag wel naar een andere kerk kunnen gaan en aan het eind van het jaar nog opties hebben. (On that note, ik heb een kerk gevonden met leuke mensen, dichtbij de universiteit en ook vooral gericht op studenten, dus da's mooi!)

En dan nog even over het weer, want daar moet ik als Nederlander natuurlijk even over klagen, ehh, praten. Het enige wat ik wist over Syracuse voor ik hier kwam is dat er zo ontzettend veel sneeuw valt in de winter (gemiddeld 3.25 meter per jaar). Nouuuu daar is nu nog niet zoveel van te merken. Het is nu elke dag rond de 30 graden met een luchtvochtigheid van over de 80%. Echt een feestje dus. Maar niet heus. Toch is het in oktober al gemiddeld 10-15 graden volgens wikipedia... Dus ik heb zo het idee dat ze hier hele warme en plakkerige zomers hebben en dan een heeeele lange koude winter met veel sneeuw. Terwijl ik Kunming het hele jaar lang lente had, krijg ik hier zomer en winter. We mogen toch wel blij zijn dat Nederland gewoon vier seizoenen heeft (waar we dan nog wel steeds over klagen, maar toch).

Dat was het wel voor mijn China-versus-Amerika analyse. Verder alles goed, ik geniet, lessen zijn leuk, en vandaag zelfs vrij! (Labor day). Fun fact: in China was ik ook een dag vrij vanwege labor day, maar dat was op 1 mei! Dus dat is een voordeel van verhuizen van Azie naar Amerika, je krijgt twee keer vrij voor dezelfde reden maar op een andere dag. Goed geregeld!

Liefs en groetjes!

  • 03 September 2013 - 21:42

    H.IJmker:

    Hoi Elisabeth,
    We hebben genoten van je verslag.Zo blijven we goed van alles op de hoogte.Leuk dat je weer zo veel Chinese kontakten hebt.Ik merk dat je waar je nu woont hetzelfde weertype hebt als bij mijn broer in Canada.Heb je al foto,s gezien van het uitje in Giethoorn? Wij nog niet.
    Verder is hier alles goed.
    Liefs van opa en oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisabeth

Actief sinds 01 Juni 2010
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 17889

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 31 Juli 2014

Studying in Syracuse

28 Augustus 2012 - 12 Juli 2013

One year in China

02 September 2010 - 07 Januari 2011

Studeren in China

Landen bezocht: