Visum & film - Reisverslag uit Xiamen, China van Elisabeth - WaarBenJij.nu Visum & film - Reisverslag uit Xiamen, China van Elisabeth - WaarBenJij.nu

Visum & film

Door: Elisabeth

Blijf op de hoogte en volg Elisabeth

21 November 2010 | China, Xiamen

Shangwu hao! (goedemorgen!)

Twee weken geleden heb ik op zondag pianogespeeld en gezongen in de kerk hier in Xiamen. Was heel erg leuk om te doen en heb ook leuke reacties gekregen achteraf. Ik speelde alleen met Jamie maar dat ging helemaal goed. Na de kerk ben ik met Jamie en nog met anderen gaan lunchen en daarna hebben ik en Jamie een massage gehaald. Het leek me wel lekker ontspannend en aangezien het hier allemaal toch zo goedkoop is, stond een massage nog wel op mijn lijstje. Ik moet zeggen... het was een beetje anders dan verwacht. Ontspannend is niet echt het juiste woord en reken er maar niet op de je spieren eerst worden opgewarmd. Integendeel, ik heb een uur lang in zo'n kamer gelegen en kwam er uiteindelijk met meer pijn uit. Het voelde wel goed op een bepaalde manier, maar het was zeker niet ontspannend. Chinezen houden kennelijk van nogal ruige en harde massages.. Dus ja. Wel een leuke ervaring!

Vanochtend heb ik weer in de kerk gespeeld, deze keer met een groep andere mensen. Er werd gezongen door Ify, Kerry-Anne en Mmoloki die alledrie afkomstig zijn uit Afrika. Met z'n drieen zongen ze dus vanochtend en dat klonk echt fantastisch! Prachtige harmonieën en echt genieten dus. Ik hoop dat ik nog een keer kan spelen voor ik weer terugga naar Nederland. Ik weet in ieder geval dat er iets van een kerst special is op zondag 19 december, dus daar zal ik ook wel bij betrokken zijn.

Verder gaat alles hier z'n gangetje wel. Ik ben nogal druk geweest met het regelen van mijn Residence Permit. Ik heb nu namelijk een gewoon visum voor een half jaar. Helaas is dit een "one-entry" visum, wat betekent dat ik maar 1x China in kan met dit visum. Ik kwam natuurlijk in september hier naar China toe, dus met die visum kan ik niet het land verlaten en weer terugkomen. Nou ga ik eind december, wanneer mijn pa, ma, zus en zusje naar China komen, naar Hong Kong. En Hong Kong wordt niet gezien als China, maar als buitenland. Dus ja! Een zogenaamd Temporary Residence Permit (tijdelijke verblijfsvergunning) regelen zou niet te veel moeite zijn had ik gehoord, dus dat ben ik nu aan het regelen. Het is alleen best wel veel gedoe! Ik moet allerlei papieren hebben waarmee ik uiteindelijk naar het grote Visum bureau hier in Xiamen kan. Nou kan ik vertellen dat ik na twee weken bezig zijn al bijna al m'n papieren bij elkaar heb! Een van de de dingen die ik moest krijgen was een health check. Ik ben vorige week naar een office geweest waar ze je een volledige medische check geven (echo, ECG scan, xray, oog test, bloed test, urine test, etc). Dat was nogal een ervaring, aangezien niemand daar Engels spreekt. Maar, uiteindelijk is het gelukt, en ik heb nu een mooi papiertje waar op staat dat ik "no danger to the public health" ben. Dus da's goed nieuws! Een ander belangrijk papier dat ik moest hebben heeft te maken met mijn woonadres. Ik moest van de politie een officieel formulier krijgen waar op staat dat ik in Xiamen woon, en waar dan precies, etcetera. Helaas, om dit papier te krijgen, had ik weer andere papieren nodig. Bijvoorbeeld kopieën van het paspoort van mijn landlady en van het huur contract. Nou heb ik ongeveer 8 dagen geprobeerd om die kopieën van mijn landlady te krijgen, en uiteindelijk was het afgelopen vrijdag eindelijk gelukt. Met dat soort dingen regelen merk je nogmaals hoe moeilijk het is dat je elkaar niet kan verstaan. Maar oke, nu goed nieuws. Ik ben gisteren naar het politiebureau geweest en ik heb nu mijn officiële papier waarop staat dat ik hier woon. Ik heb deze week ook nog meer pasfoto's (want die heb ik ook nog nodig) en nog kopieën van mijn paspoort, visum, en andere formulieren laten maken. Nu moet ik nog langs een studenten bureau op campus en dan als het goed is naar het visum bureau. Ik hoop dat ik eind deze week weer een stuk verder zal zijn in het proces!

We hebben vorige week donderdag een etentje georganiseerd voor al onze leraren. Met onze hele groep en drie leraren (onze economie leraar kon niet komen) hebben we hier in ons appartement een hele leuke avond gehad. We hebben zelf tomatensoep en ravioli gemaakt en dat viel goed in de smaak. Het was leuk om onze leraren uit hun normale omgeving te zien en van hun kant vonden zij het leuk om ons zo bezig te zien met het eten. We hebben veel gepraat over verschillen tussen China / "the West" en wij hebben hun duidelijk gemaakt dat er echt wel een verschil is tussen Amerika en Europa. Veel Chinezen vinden dat namelijk een pot nat. Het was echt heel gezellig.

Dan wat minder goed nieuws.. Richard kreeg twee weken geleden opeens hele hoge koorts. We dachten eerst dat hij gewoon griep had, maar toen het na een paar dagen nog steeds niet weg was, is hij naar de dokter gegaan. Hij heeft toen koortsremmers gekregen maar het ging nog steeds niet beter. Afgelopen zondag (dus een week geleden) ging het weer heel slecht en aangezien hij toen al 9 dagen hoge koorts had is hij weer naar het ziekenhuis geweest. Hij werd toen direct opgenomen en is de hele week in het ziekenhuis gebleven. Na veel bloedtesten en echo's blijkt dat hij de ziekte van Pfeiffer heeft. Echt geen goed nieuws dus! Hij heeft ook een heftige vorm, want naast dat hij dus koorts heeft en heel moe is, heeft zijn lever ook problemen. Plus nog een keelontsteking. In het ziekenhuis heeft hij veel infusen gekregen en afgelopen vrijdag had hij voor het eerst geen koorts meer! Dus dat was goed nieuws. Gistermiddag kreeg hij de mogelijkheid om naar huis te gaan, en dat deed hij graag, hoewel hij vanochtend weer vroeg erheen moest voor zijn laatste infusen. Vanmiddag zal hij weer thuis komen en morgenochtend heeft hij weer een echo om zijn lever na te kijken.
Het is heel vreemd om opeens met zijn achten in de les te zitten. Ook waren wij druk met Richard, want in het ziekenhuis hier krijgt hij helemaal geen eten. Dat is nog eens anders dan in Nederland! Ook verveelde hij zich natuurlijk heel erg, want hij was te moe om echt een boek te lezen ofzo. En ja, dan lig je daar maar de hele dag.. We zorgden er dus voor dat er zo'n twee keer per dag iemand langs ging bij Richard. Het is nu afwachten hoe snel hij weer aansterkt. Na twee weken koorts is zijn lichaam natuurlijk behoorlijk afgezwakt en het zal wel even duren voor hij weer rondloopt. Gelukkig kan hij nu thuis slapen, en is hij weg uit zijn ziekenhuis kamer. We hopen allemaal dat hij snel weer in de les zal zijn en dat hij ook goed al zijn vakken kan afmaken hier. Gelukkig gaat het op dit moment alweer een stuk beter.

Nou, verder eigenlijk niet zoveel nieuws. Ik heb deze week een presentatie gehad voor economie, en dat ging prima. Aankomende week moet ik m'n essay inleveren, maar die heb ik al af dus dat is fijn!
Verder ben ik afgelopen donderdag naar de film geweest hier in China. De nieuwe Harry Potter kwam gelukkig hier ook gewoon uit op 19 november. Ik zag op internet dat de premiere donderdagavond om middernacht zou zijn. Het leek mij wel grappig om daar heen te gaan! Gelukkig kon ik Ties en Salomea overhalen om mee te gaan, dus was ik niet alleen. Toen we daar aankwamen rond kwart voor 12 was het ook echt heel druk! Tot mijn verbazing! Chinezen gaan namelijk over het algemeen best vroeg slapen. Het was net niet uitverkocht, dus we konden er nog in. Een leuke ervaring!
Aanstaande dinsdag hebben we een excursie met culture class naar Quanzhou, waar ik zelf ook al eerder ben geweest (zie een paar blogs terug..). Zeker leuk om daar nog een keer heen te gaan!
Hoewel ik in mijn vorige blog beschreef hoe het opeens kouder was geworden hier in Xiamen, besef ik me dat ik niet mag zeuren. Volgens mij is het in Nederland nu echt geen lekker weer meer, terwijl ik hier het in een tshirtje overdag nog warm heb! Het is hier overdag zeker nog wel zo'n 23-25 graden met een heerlijk zonnetje. Ik heb niks te klagen dus!

Tsja, en zo komt langzaamaan het einde in zicht! Van deze blog, maar ook van deze reis. Het is heel bizar dat we nog maar vier weken les hebben. Sommige van ons vliegen ook direct terug naar Nederland op 17 of 18 december. Gelukkig heb ik dan nog drie weken te gaan! Ik heb heel veel zin om m'n familie China te laten zien. Alle leuke plekjes hier in Xiamen, en natuurlijk ook in Beijing. Voor degene die het niet weten, mijn ouders, Eva en Julia komen naar Hong Kong op eerste kerstdag (25dec). Ik vlieg dan ook daarheen, vanuit Xiamen en we zijn dan samen een paar dagen in Hong Kong. Vervolgens gaan we met z'n 5en naar Xiamen en zijn we dan hier een paar dagen. Daarna gaan we nog naar Beijing voor drie of vier dagen en dan vliegen we op 7 januari weer naar huis. Ze komen me dus echt ophalen! Ik heb geen keus, ik moet weer terug! Ik vind het niet erg om weer terug te gaan naar Nederland, ik heb best wel wat dingen gemist, maar ik heb het hier ook echt heel erg naar mijn zin! Ik wil best nog wel even blijven.. Maar ja. Er komt een einde aan!

Dus, nog 48 dagen en dan ben ik er weer!

Groetjes!

  • 21 November 2010 - 13:52

    Eva:

    Goed verhaal, lekker kort ook ;)
    Nog een paar weekjes, dan zien we elkaar weer :D :)
    Xx

  • 12 December 2010 - 13:43

    Aletta:

    Hoi Elisabeth,
    Beetje late reactie van mij door Sinterklaas en de griep. Wat een gedoe met die papieren zeg. Knap dat je dat zelf allemaal regelt. Heb je nog iets gemerkt van perikelen rond de Nobelprijs? Ben benieuwd hoe daarmee werd omgegaan in de pers. Arme Richard; gelukkig zorgen jullie goed voor hem. Zo ontdek je ook hoe de gezondheidszorg overal anders werkt, hè. Nou joh, geniet van je laatste weken en ik hoop op nog een paar verslagjes voordat je terug komt.
    groetjes, Aletta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Xiamen

Studeren in China

Recente Reisverslagen:

28 December 2010

Family & fun!

25 December 2010

Afscheid en aftellen

14 December 2010

Chongwu, Christianity & Christmas

21 November 2010

Visum & film

06 November 2010

Piano's en pyjama's
Elisabeth

Actief sinds 01 Juni 2010
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 17888

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 31 Juli 2014

Studying in Syracuse

28 Augustus 2012 - 12 Juli 2013

One year in China

02 September 2010 - 07 Januari 2011

Studeren in China

Landen bezocht: