Chongwu, Christianity & Christmas - Reisverslag uit Xiamen, China van Elisabeth - WaarBenJij.nu Chongwu, Christianity & Christmas - Reisverslag uit Xiamen, China van Elisabeth - WaarBenJij.nu

Chongwu, Christianity & Christmas

Door: Elisabeth

Blijf op de hoogte en volg Elisabeth

14 December 2010 | China, Xiamen

Wanshang hao!!

Shang ge xingqi liu women qu le chongwu. Na ge chengshi hen piaoliang!


Oh wacht.. Nederlands :) Nou daar staat dus (ongeveer) dat ik naar Chongwu ben geweest vorige week zaterdag! Chongwu is een oude stad aan de kust hier in de buurt (nou ja, nog wel bijna 5 uur met de bus, maar toch) met nog een oude stadsmuur en oud stadsgedeelte. We zijn daar heen geweest (Bas, Vincent, Ties, Daniel, Salomea en ik) om eens te kijken en om nog wat nieuws te zien in onze laatste weken hier. Het was een geweldige dag, mede dankzij het heerlijke weer en het strand! De stad was ook mooi maar niet mega-indrukwekkend. Vond ik dan. Het was wel leuk om over de muur te lopen maar ja.. vergeleken met de Chinese Muur bij Beijing.... was het niet echt heel spannend, haha. Maar het weer was mooi, het strand was prachtig en het was erg gezellig! Er was ook een groot park met allemaal beelden die tentoon werden gesteld. Er stonden onder andere twee beelden van enorme katten; de "black cat" en "white cat". Natuurlijk moest daarop geklommen worden dus dat was een hilarische gebeurtenis (zie foto's!).

Verder heb ik deze laatste weken nog wat presentaties gegeven, essays geschreven, en zo komt het toch echt langzaam tot een eind. Ik heb voor mijn vak Chinese Culture een presentatie gegeven over het Christendom in China. Ik was zelf erg benieuwd naar wat de wetgeving nou inhoudt en wat voor regels er allemaal zijn. Na veel gelezen te hebben over de geschiedenis van het beleid van de regering in China door de jaren heen, wilde ik eigenlijk wel wat persoonlijke verhalen horen. Bij mijn bible study group elke dinsdag komt ook een Chinees meisje, Christina. Ik heb haar dus opgezocht en wat vragen gesteld over haar ervaring in Xiamen en in haar geboortestreek, Nanjing (in het Noord-Westen van China). Ze heeft me een heleboel interessant verhalen verteld die me veel hebben geleerd! Ze vertelde onder andere dat ze een leraar had, hier op de Xiamen universiteit, die Christen was. Hij gaf geschiedenis, en stopte vaak wat Christelijke elementen in zijn hoorcolleges. Naast zijn lessen kwam hij soms ook met wat leerlingen samen om in de bijbel te lezen en discussies te houden. Toen de staff van de universiteit hier achter kwam hebben ze hem ontslagen. Die man heeft nu dus haast niks meer. Zijn huis, zijn auto, zijn inkomen; alles was afhankelijk van deze baan. Echt heftig! Zo vertelde Christina mij nog veel meer verhalen. Hoewel Xiamen best een "open policy" heeft vergeleken met andere streken (zoals Nanjing of de Tibetan areas), kon ze nog steeds veel voorbeelden noemen van situaties waar regeringsambtenaren op hebben getreden tegen Christelijke activiteiten. Ik ben blij dat ik hier wel gewoon naar de kerk kan!

Ik heb vorige week zondag ook weer gespeeld in de kerk. Was heel erg leuk! Bas, Richard, Joep en Daniel waren allemaal mee en vonden het ook leuk en interessant. Die avond (het was 5 december!) werd er Thanksgiving gevierd, omdat er zoveel Amerikanen in de kerk zitten. Ook daar werd nog gezongen, waarbij ik weer een paar keer speelde! Ik was dus on triple duty! Maar het ging goed, er was enorm veel eten, en het was erg gezellig! Nu ben ik sindsdien druk bezig met voorbereidingen voor een kerstconcert, dat aanstaande zondag gaat plaatsvinden. Dit zal in een openbaar gebouw zijn, dus het is ook open voor Chinezen. Ik en Jamie, Kerry-Anne, Anna, Mmoloki en Ify zijn al ruim een week bezig met oefenen, voorbereiden, en het wordt allemaal erg leuk! Vanavond hebben we weer geoefend en zijn we daarvoor met z'n allen uit eten geweest. Dit laatste ook omdat dit een van m'n laatste dagen is hier in Xiamen.

Want ja, hoe raar het ook klinkt voor mij, het einde is nabij! (en dat rijmt..) Vrijdag en zaterdag vertrekt al een enorm deel van onze groep weer richting Nederland. Alleen Sabine zal hier langer blijven dan ik, zij gaat pas eind januari terug naar Nederland. Daniel vertrekt volgende week maandag en zal dus zondag ook naar het concert komen. Leuk!
Maar ja.. dan zijn ze allemaal foetsie! Gelukkig zal ik dan snel weer gezelschap krijgen in de vorm van mijn vati, muti en zussen! Gezelligggg :):) Ik zie er al erg naar uit, maar vind het ook heel vreemd onze tijd hier al bijna afgelopen is.

Deze laatste week proberen we dan ook zoveel mogelijk leuke dingen te doen. Toch moeten we nog wel even hard studeren! Vorige week hadden we ons tentamen voor economie, dat niet al te moeilijk was. Morgen hebben we ons mondeling Chinees en donderdag onze schrijftoets. Ook moeten we nog een essay deze week inleveren voor Culture maar die heb ik al bijna af :) Dus dat is fijn. Donderdagmiddag hebben we een "closing ceremony" wat inhoudt dat we een certificaat krijgen waar opstaat dat we ons semester goed hebben afgesloten. Ook zullen we gedag zeggen tegen onze leraren! Vooral onze Chinese lerares is echt meer een vriendin dan een lerares geworden, dus het zal wel een beetje een zwaar afscheid zijn.

Nog iets leuks, vorige week maandag hebben we Sinterklaas gevierd met onze groep + Vincent (de Belg). We hadden lootjes getrokken en hebben allemaal een cadeau gekocht en een gedicht geschreven. Het was een erg gezellige avond en we hebben veel gelachen! We hadden pannenkoeken gemaakt en met warme chocolademelk en pepernoten die nog steeds in de koffer zaten, voelde het net als een echte Sinterklaas!

Het weer is een beetje omgeslagen aan het eind van vorige week. Het weekend dat we naar Chongwu waren was het nog prachtig weer en heerlijk warm (zo'n 24 graden en zon), maar nu is het een stuk minder. Ik weet dat het vergeleken met Nederland nog steeds warm is, maar we moeten toch echt even wennen aan temperaturen onder de 20 graden! Gelukkig heb ik nog steeds bijna elke dag een prachtig uitzicht vanuit mijn slaapkamer raam, als de zon langzaam over het water zakt (zie foto's!).

Gisteren zijn we met onze Chinese lerares nog een keer gaan karaoke'n. Dat was weer hilarisch (zie ook foto's).

Hmmm ik zit te denken of ik nog meer nieuws heb... maar ik denk het niet! Foto's kan je hier vinden:
http://www.mijnalbum.nl/Album=OZMLF7FW

Veel groetjes, en tot snel!
(kan ik dat nu al zeggen? nog maar 3,5 week!)

  • 14 December 2010 - 21:34

    Aletta:

    Hoi Elisabeth,

    Bedankt voor je mooie verslag. Is het een idee om straks in Nederland eens een presentatie-avond te houden voor ons allemaal? Met al je foto's en verhalen?
    Sterkte met afscheid nemen, hoor.

    Aletta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Xiamen

Studeren in China

Recente Reisverslagen:

28 December 2010

Family & fun!

25 December 2010

Afscheid en aftellen

14 December 2010

Chongwu, Christianity & Christmas

21 November 2010

Visum & film

06 November 2010

Piano's en pyjama's
Elisabeth

Actief sinds 01 Juni 2010
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 17920

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 31 Juli 2014

Studying in Syracuse

28 Augustus 2012 - 12 Juli 2013

One year in China

02 September 2010 - 07 Januari 2011

Studeren in China

Landen bezocht: