Kerk en krab - Reisverslag uit Xiamen, China van Elisabeth - WaarBenJij.nu Kerk en krab - Reisverslag uit Xiamen, China van Elisabeth - WaarBenJij.nu

Kerk en krab

Door: Elisabeth

Blijf op de hoogte en volg Elisabeth

06 September 2010 | China, Xiamen

Ni hao! Hier weer het recente nieuws uit China!

Zondagochtend ben ik naar de internationale kerk geweest. Nog in Nederland had ik gezocht naar een Engels sprekende kerk in Xiamen, en er bleek een “Xiamen Christian International Fellowship” te bestaan. Op google maps leek het alsof het niet ver moest zijn van de campus, dus ik vertrok een uur van te voren (dienst begon 10.30) te lopen langs de kust, op weg naar het hotel waarin de diensten gehouden worden. Na ruim een half uur lopen in de brandende zon en extreme hitte begon ik het maar rond te vragen. Lavinia was met me meegegaan omdat ze wel wat meer wilde ontdekken van de stad en ik vond het ook wel prettig om niet in m’n eentje te gaan zoeken. Elke keer als we aan iemand vroegen of ze het adres herkende ontstond er een hele discussie met veel aanwijzingen die we natuurlijk niet begrepen. Alles in het Chinees! Uiteindelijk waren we helemaal uitgedroogd en oververhit en besloot ik om maar een taxi te nemen. Taxi’s zijn hier ongeveer tussen de 10 en 15 kuai (= max nog geen 2 euro) dus dat is wel te doen. Het bleek dat we echt heel dichtbij waren, maar ja, ik denk niet dat we het gevonden hadden zonder taxi.
En het was het goede hotel! Yes! Ergens boven in een conference room kwamen ongeveer 140 mensen samen. Allemaal spraken ze Engels, nog een keer yes! Gasten werden hartelijk ontvangen en het was erg gezellig! Helaas was de gemiddelde leeftijd wel een stuk hoger dan 20. Veel expats rond de 50 en 60. Wel waren er wat jonge kinderen. Terug nam ik maar een taxi… Als we eenmaal in ons vaste appartement wonen zoek ik wel uit welke bus ik het beste kan nemen. Volgende week ga ik zeker weer!

Zondagmiddag besloten we met z’n 8en (Joep en Ties waren nu ook aangekomen, de groep is compleet! Alleen Bas ging niet mee) een van de eilanden te bezoeken die hier voor de kust liggen. Op dit eiland woonden vroeger veel mensen uit Europa die het vaste land af waren gestuurd. Het hele eiland staat dus vol met mooie oude koloniale gebouwen. Het was heel leuk om hier rond te lopen. Wel was het nog steeds heel heet en drukkend benauw dus we waren blij wanneer we in de schaduw konden lopen.
We waren ergens gaan zitten toen er opeens een Chinees stelletje naar ons toekwam, met een fotocamera. Mijn eerste gedachte was: ze willen vast dat we een foto van ze maken! Maar nee, met handen en voeten bleek al snel dat ze met ons op de foto wilde. Een andere voorbijganger werd aangesproken zodat hij de foto kon maken. Daar zaten we dan, twee Europese meisjes met een jong Chinees stel. En dan maar lachen! Uiteindelijk waren ze erg blij met de foto, die wij ook nog mochten bewonderen.
Even later zaten we op het strand van het eiland, te genieten van de zon en de zee. Op een gegeven moment kwam er opeens een Chinese man naast me zitten die vriendelijk glimlachte. Twee meter verderop stond weer iemand met een camera. Deze keer wilde de Chinese man alleen met mij op de foto. Dus ja, ik maar weer lachen. Twee tellen later werd aan mij de foto laten zien. Ik kreeg een “xiexie” (dankjewel) en dat was m’n tweede foto-ervaring.
We zijn op het eiland gebleven tot een uur of 9. We aten bij een lokaal visrestaurant, waar de vissen voor je neus nog doodgeslagen werden. Ook kregen we soep met krab. Ook versgevangen. Geloof me, daarna heb je echt geen trek meer. Ik niet in ieder geval. Gelukkig serveren restaurants hier ook veel soorten groenten en er is natuurlijk altijd rijst.

Vandaag (maandag) zouden we onze eerste lessen hebben. Maar, zoals dat gaat in China, het ging even iets anders. We zijn de hele ochtend bezig geweest met administratieve dingen zoals pasfoto's maken, veel lijsten invullen met naam/ telefoonnummer /etcetera en we hebben een Chinese bankrekening geopend. Vonden we allemaal niet zo nodig, maar dat is vereist om een studentenpas van Xiamen University te krijgen. En die hebben we dan wel weer nodig. Er werd ons ook verteld dat we morgen onze eerste test hebben. Om te kijken hoe ons niveau van Chinees nu is. Help! 's Middags zijn we met z'n allen + een nieuwe Vlaamse vriend genaamd Vincent die we hier tegen zijn gekomen, gaan studeren in een cafe'tje net buiten de campus. Heerlijk relaxt. Na een uur of drie (jaja, echt hard gewerkt) zijn we met z'n allen gaan eten.

Morgen onze eerste echte lesdag! Met 's ochtends dus Chinees en 's middags hebben we eigenlijk Chinese Culture class maar in plaats daarvan gaan we met mevr Song Ping naar appartementen kijken in de stad. Ik ben heel erg benieuwd wat we aantreffen! Minimale eisen zijn toch wel dat er een airco moet zijn... Dat blijkt wel echt nodig te zijn. Het is nu 9 uur 's avonds en het is nog steeds 30 graden buiten. Gevoelstemperatuur ligt waarschijnlijk nog hoger omdat het zo vochtig is.

Ook nog iets leuks, 's ochtends als we wakker worden kunnen we vanuit ons raam de oceaan zien. Het gekke is dat je alleen maar water en lucht ziet, terwijl er allerlei eilanden en boten voor de kust liggen. 's Middags trekt de mist/smog weg en kan je wel wat zien. Maar er blijft een rare lucht hangen.


Nog een paar weetjes;
-Chinezen spreken inderdaad geen Engels. Gewoon echt NIET.
-Leven hier is best goedkoop. Volledig diner voor 30 kuai (=3,5 euro) is normaal.
-Het blijft HEEL HEET!!
-Het aangestaard worden begint een beetje vervelend te worden
-Sommige dingen van China doen me denken aan Cairo. Bijvoorbeeld bruine flats met kleine balkons, overal airco’s, alles in een taal die je niet begrijpt en soms ook de geur.
-De bedden waar we nu op slapen zijn van hout. Letterlijk
-Roken in restaurants is hier helaas niet verboden.. daar moet ik wel even aan wennen
-Ik heb nu een Chinees mobiel nummer: (0086)15859250740. Ik kan hiermee wel sms’en naar het buitenland, maar niet bellen. Ik kan wel gebeld en ge-sms’t worden van buiten China, dus voel je vrij
-Sorry voor alweer zo'n lange blog.. ik beloof dat het korter wordt, ik zal vast minder meemaken
-Ik vind jullie reacties lezen superleuk!!!


Zaijian!


Foto's staan op
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L38NXUSK-D.jpg

  • 06 September 2010 - 13:57

    Liselotte:

    Hoi Elisabeth!

    Hier ook even een berichtje van University College Utrecht gewoon in Nederland :)

    Wat spannend allemaal daar! Ik kan me zeker voorstellen dat het aangestaard worden en op de foto gaan snel vervelend wordt. Wat het weer betreft, hier is het eindelijk nog een beetje lekker weer maar absoluut geen 30 graden. Ik blijf lekker je blogs lezen, dus schrijf vooral door! Nu weer door met de studie xD

    xx Lot

  • 06 September 2010 - 14:40

    Annerixt:

    Lieverd,

    Zo heerlijk om een lange blog van jou te lezen al moet ik toegeven dat ik stikjaloers ben. Chillen op het strand, een heel nieuw land, eilanden bewandelen... het klinkt allemaal zeer spanned! Hier gaat alles gewoon zijn gangetje al zitten sommige van onze groep niet links maar links midden (stelletje idioten) en heb ik een interessante les international relations gehad vanochtend! Het weer is prachtig en helaas niet zo warm (al is het bij jullie volgens mij niet te harden..!) Ik dacht trouwens dat ik gisteren Richard zag lopen en Marielle heeft jou gespot vandaag, je hoort het we zijn jullie (nog) niet vergeten..! Geef iedereen een dikke knuffel van mij en ontzettend veel plezier!!
    Veel liefs,

  • 06 September 2010 - 17:24

    Jesse Van Klaveren:

    We gaan je helemaal gekbellen! ;)

    Ik hoop dat je snel went aan de hitte, dat zal heus nog wel komen! Gewoon rustig aan doen ;)

    Veel plezier!!

  • 06 September 2010 - 18:06

    Pepijn:

    Succes met je chinese test!!! Ik hoop ook dat het eten een beetje gaat wennen de komende dagen/weken, veel plezier en k'ben benieuwd naar je volgende verhaal! :)

  • 06 September 2010 - 18:43

    John:

    Hout??! Geen matras??

  • 06 September 2010 - 20:26

    Liesbeth:

    Schat!

    Echt super leuk om wat van jullie te horen, en inderdaad, ik ben ook stikjaloers :( Maar geniet ervan en we spreken elkaar snel weer!
    xx

  • 06 September 2010 - 21:57

    Hege:

    Hey wereldreizigster! Ik vind het super leuk om je blogs te lezen, heb ze tot nu toe allemaal trouw gevolgd en zal dat blijven doen! Heel veel succes met je lessen Chinees, dat zul je blijkbaar wel nodig hebben daar met al die niet-Engels sprekende Chinezen :) Geniet ervan daar, kuss je nichie in Amsterdam

  • 07 September 2010 - 07:41

    Danielle:

    Hee meis!
    Wat een leuke verhalen! Volgens mij gaat het helemaal goedkomen daar met zn allen, ook al is het even wennen;) Blijf bloggen, het is superleuk om te lezen! Een dikke knuffel voor jou en de rest!:)
    Liefs xx Daantje

  • 07 September 2010 - 09:16

    Lisanne:

    hee meisie :)
    idd wat een verhaal weer! ik vind het leuk om te lezen hoor ;) hoe langer, hoe beter, want dan hoef ik niet aan schoolwerk te zitten :P
    Super dat je een fotoalbum hebt gemaakt! 'k Wil China wel is door jouw ogen zien ;).
    Heel veel plezier met je lessen deze week!
    Liefs L

  • 07 September 2010 - 13:25

    Judith:

    Naamgenoot!!

    Das weer eens wat anders dat het herfstachtige nederland! Sla je door de eerste week(en) heen en dan wordt het echt alleen maar leuker..en dat nastaren, tell me about it! ik werd er regelmatig ook helemaal gek van in kenia! Maar ook dat is te overleven : )

    heeel veel sterkte & plezier daar!!
    xxjudith

  • 08 September 2010 - 10:30

    Hester:

    Hoihoi! leuk om van je te horen daar vanuit china! khoop dat je snel een leuk/goed appartement vindt!

    Hester

  • 08 September 2010 - 13:28

    Hannah:

    Hey, wat leuk om te lezen, erg herkenbaar allemaal! Die warmte went wel, je moet alleen even je Nederlandse tempo loslaten :-) En de bedden wennen ook :-) Geniet van alles wat je meemaakt en lach je liefste lach!

    Liefs Hannah

  • 12 September 2010 - 20:28

    Annerixt:

    Yo moppie, nu willen we wel even een reactie he ;)
    Aah mis jullie heel erg en heb net je kakkerlakken blog gelezen erg gelachen! Vertel Richie trouwens dat er heel snel een mail terugkomt heb het alleen even heel erg druk!! Smulde van alle juicy details ;)

    Liefs,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Xiamen

Studeren in China

Recente Reisverslagen:

28 December 2010

Family & fun!

25 December 2010

Afscheid en aftellen

14 December 2010

Chongwu, Christianity & Christmas

21 November 2010

Visum & film

06 November 2010

Piano's en pyjama's
Elisabeth

Actief sinds 01 Juni 2010
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 17917

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 31 Juli 2014

Studying in Syracuse

28 Augustus 2012 - 12 Juli 2013

One year in China

02 September 2010 - 07 Januari 2011

Studeren in China

Landen bezocht: