Rust en relaxen - Reisverslag uit Xiamen, China van Elisabeth - WaarBenJij.nu Rust en relaxen - Reisverslag uit Xiamen, China van Elisabeth - WaarBenJij.nu

Rust en relaxen

Door: Elisabeth

Blijf op de hoogte en volg Elisabeth

16 Oktober 2010 | China, Xiamen

Ni hao!

Weer een week in Xiamen voorbij. Zondagochtend kwamen we moe terug uit Beijing (ons vliegtuig vertrok 's ochtends vroeg dus we moesten om 4 uur ons bed uit) en vanaf maandag begonnen de lessen weer.

Beijing was een geweldige reis. Behalve dat we veel hebben gezien, was het ook heel gezellig en hadden we ook goed weer. Zonnetje, strakblauw, en geen extreme hitte/benauwdheid zoals hier in Xiamen. Laatste twee/drie dagen hadden we wel last van de smog. Ik zou me dus niet kunnen voorstellen dat ik zou wonen in Beijing. Na die paar dagen snakte ik naar frisse lucht!! Een van de leukste dingen die we hebben gedaan in Beijing was toch wel het slapen op de Grote Muur. Vrijdagmiddag werden we met een busje naar een niet-zo-toeristisch gedeelte van de muur gebracht, waar we een uur of twee hebben rondgelopen. Of geklommen. Het was namelijk een deel van de muur dat niet gerestaureerd is. De klim was af en toe dus best zwaar! Maar het was prachtig. Er was helemaal niemand en het uitzicht was geweldig. We hebben mooi de zonsondergang gezien. Rond een uur of 6 verliet onze chauffeur (die ook onze tourguide was) ons, en we waren alleen op de muur! In een van de wachttorens waren een paar tenten opgezet die volledig voorzien waren van slaapzakken en dekens. Er werd ons verteld dat we de volgende dag om half 9 zouden worden opgehaald. Het was best koud vanwege de wind maar gelukkig hadden we veel dekens. De volgende dag stonden we vroeg op om de zonsopgang te bekijken en daarna werden we weer teruggereden naar de stad. Echt een geweldige ervaring!!

Deze week was weer gewoontjes, maar prima! Het is ook lekker om een ritme te hebben en elke dag te weten waar je aan toe bent. En ook al hebben we les, elke dag is leuk! We hebben het heel gezellig met elkaar, dus ook als we studeren is het leuk. De lessen gaan ook allemaal goed. Met Chinees gaan we niet heel snel, maar toch leren we wel wat nieuws elke dag. Chinees leren heeft ook veel te maken met je eigen discipline. De toetsen die we hier krijgen zijn namelijk heel makkelijk en testen niet echt je niveau van Chinees. Om echt voortgang te maken is het dus nodig om zelf de nieuwe woorden en karakters echt te leren en studeren. Gelukkig ben ik daar wel gemotiveerd genoeg voor.
Het weer in Xiamen was ook een stuk beter deze week. Temperaturen zijn iets gezakt (nu rond de 27-28 graden) en er is wat meer wind. Daarom is het heerlijk om een middag in een van de vele cafeetjes te zitten en karakters te oefenen of een boek te lezen.
Gisteravond had ik een etentje met wat mensen van de kerk. Een paar zondagen geleden werd er gevraagd voor mensen die mee willen doen in het muziekteam, en gisteren was iedereen uitgenodigd bij iemand thuis om te eten en elkaar wat beter te leren kennen. Het was erg gezellig en zoals het er nu uit ziet ga ik binnenkort pianospelen en zingen in de kerk! Het is leuk om nieuwe mensen te ontmoeten en ik zie er naar uit om nog meer betrokken te raken.

Nog wat medisch nieuws: ik ben in Beijing toch maar even langs een dokter geweest en heb toen medicijnen gekregen tegen de jeuk/uitslag die ik had. Het is nu allemaal voorbij dus voel me een stuk beter! Een week geleden, toen we de nacht op de Grote Muur sliepen, was ik gestruikeld en heb toen m'n enkel verzwikt of gekneusd. We zaten natuurlijk op de Grote Muur dus er was niet veel dat ik kon doen. Volgende dag had ik een dikke enkel en kon ik niet echt meer lopen. Na een dagje rust ging het alweer beter. Nu is m'n voet nog steeds paars/groen (het verspreid zich langzaam dus elke dag is het weer een verrassing als ik wakker word), maar heb er geen last meer van.

En nu is het weer weekend! Heerlijk uitgeslapen vandaag en verder geen plannen. Gewoon lekker relaxen en weer voorbereiden op een nieuwe lesweek.

Zaijian!

Foto's van Beijing: http://www.mijnalbum.nl/Album=PFFN4UDO

• 16 Oktober 2010 - 06:55

Arno:

Leuk om te lezen! En muziek blijft een mooie manier om met mensen in oontact te komen. Enjoy the weekend! papa

• 16 Oktober 2010 - 08:19

Lisanne:

Hee Elisabeth,
    super tof van het slapen op de Grote Muur! Wow!
    Mooi dat je het daar zo naar je zin hebt :).
    Doe rustig aan met je voet en houd hem hoog ;).
    Fijn weekend toegewenst!
    Liefs L

• 16 Oktober 2010 - 08:33

Pepijn:

Heeey Elisabeth, leuk verhaal, de Great Wall lijkt mij ook echt tegek om gezien te hebben!
    Sterkte met je voet en de grammatica :)
    Greetz,
    Pepijn

• 16 Oktober 2010 - 09:24

Elly:

die foto's zijn echt to die for. ZOOOO JALOERS!

• 17 Oktober 2010 - 19:12

Aletta:

Hoi Elisabeth,
    Nooit geweten dat je op dit muur ook kon slapen. Niet zo geschikt voor slaapwandelaars, lijkt me. Goed dat je even naar de dokter bent gegaan. Hopenlijk was dit het laatste 'medische nieuws' en wordt het geen vaste rubriek in je reisverslag.
    Je schrijft leuke stukjes!
    groet, Aletta

• 18 Oktober 2010 - 11:55

Hester:

Hoihoi!
    echt supermooie foto's!
    Leuk dat het zo gezellig is met de mensen van de kerk!
    Veel beterschap met je voet!

Hester