Markt en muziek - Reisverslag uit Xiamen, China van Elisabeth - WaarBenJij.nu Markt en muziek - Reisverslag uit Xiamen, China van Elisabeth - WaarBenJij.nu

Markt en muziek

Door: Elisabeth

Blijf op de hoogte en volg Elisabeth

18 September 2010 | China, Xiamen

Ni hao!

Weer een week voorbij. Zoals ik al dacht, maak ik nu minder mee en is er dus ook minder te vertellen. Naast alle normale lessen heb ik toch nog wat leuke dingen gedaan, dus hier een paar nieuwtjes!

Zondagochtend ben ik naar de kerk geweest, as usual, en deze keer was Bas mee. Hij is verder niet gelovig maar was benieuwd naar wat ik doe op zondagochtend. Het was erg gezellig en na de dienst liepen we nog een rondje en kwamen we een bordje met "temple" tegen. Nieuwsgierig als we waren, liepen we die richting uit, op zoek naar de tempel. Toen we aankwamen bij wat leek op een tempel, bleek het "temple cafe" te zijn. So much for a temple. Maar toen zagen we dat het een cafe was met Westers eten, yes!!! Dus we zijn daar lekker gaan zitten en hebben genoten van een "normale" lunch bestaande uit sandwiches en salades. Echt heerlijk.
Die zondagmiddag wilden we op zoek gaan naar Westers eten in een supermarkt om zelf pasta te koken of zoiets. We hadden een Walmart gezien in het centrum van de stad. Dus vol enthousiasme en goede hoop gingen we daarheen. Na veels te lang gelopen te hebben in de hitte, kwamen we dan eindelijk aan bij Walmart. Helaas was het niet zoals gehoopt. Het was superdruk en de Westerse producten die we zochten waren er nauwelijks. We vonden uiteindelijk een pak spaghetti (enige pasta) en met veel moeite vonden we italiaanse kruiden. Groente is ook anders hier, dus we kochten iets wat leek op spinazie en wat tomaten. Uiteindelijk smaakte het wel, maar het was toch een beetje vreemd.

Dinsdagmiddag nam onze lerares van Culture Class ons mee op een excursie. We gingen de stad in en liepen rond in een oude wijk. Aan het begin was het leuk; onze lerares liet ons de oudste gebouwen van de stad zien. Maar toen gingen we naar een lokale markt. Dit betekende driekwartier rondlopen tussen schreeuwende Chinezen, dode vissen, dode eenden die ter plekke ontdaan werden van hun ingewanden, fruit dat er uit zag alsof het er al weken lag, en overal hing de geur van dode dieren en vreemde groentes en fruit. Niet echt een succes dus. Toen we weer teruggingen hadden we allemaal echt geen zin in Chinees eten dus besloten we naar Pizza hut te gaan. Echt heerlijk!!

Verder moest ik deze week een presentatie geven in Politics class, samen met Richard. Dit ging over verschillende opstandingen die in China gebeurden rond 1850. Verschrikkelijk interessant natuurlijk. Presentatie ging goed en leraar was erg tevreden.

Gisteren gingen we met onze hele klas, inclusief Chinese lerares, naar een karaoke bar. The ultimate Chinese experience! De plek waar we heengingen was heel erg leuk. Je kreeg als groep een eigen ruimte met twee grote tv-schermen en microfoons. Gelukkig hadden ze niet alleen Chinese liedjes maar ook Engelse, en dan vooral de slechte. Na veel Abba, Backstreet boys, Elton John, Avril Lavigne en Celine Dion gingen we tevreden weer naar huis.

Komende week is een beetje raar qua lessen, want woensdag-donderdag-vrijdag zijn we vrij. Dit is vanwege het mid-Autumn festival. Maar omdat we die dagen vrij zijn, hebben we nu in het weekend les. Vandaag (zaterdag) zijn we nog wel vrij, maar morgen hebben we de hele dag les. En waarschijnlijk is dit ook zo volgend weekend, beetje vreemd. Kan je je voorstellen dat ze dat zouden doen in Nederland? Maar ja, dit is China, alles is anders!!

Groetjes en tot snel weer!
Elisabeth

• 18 September 2010 - 10:05

Lisanne:

Heeee Elisabeth :)
    ik dacht net toen ik mn mailde opende: 'hoe zou het nou met Elisabeth zijn?' En ja hoor, nu lees ik het op je blog ;).
    Mooi van je presentatie :) Is de manier van les geven etc. ongeveer hetzelfde als op UCU, of echt totaal anders?
    Hihi, de karaoke bar! Je kent toch wel die 2chinese dudes die helemaal bekend zijn geworden met het playbacken van backstreet boys etc.?! Echt hilarish.
    Zo apart van school in het weekend! Veel succes alvast!
    Geniet van je weekend (ook al heb je morgen les) en doe rustig aan (zweten doe je sowieso al).
    Liefs L

• 18 September 2010 - 10:43

Aletta:

Hoi Elisabeth,

Leuk dat Bas met je mee ging op zondagochtend. Doe hem maar de groeten van je tante. 't Is wat met dat eten hè. Nergens zo lekker als in Nederland. Moet ik iets voor je opsturen?
    groetjes,
    Aletta

• 19 September 2010 - 10:32

Elly:

noem je abba en elton nou slecht?????????

• 19 September 2010 - 18:11

Fokke & Hannah:

Hey Elisabeth,

Leuk om je verhalen te lezen. Veel herkenning van onze tijd in China. Rare mensen he, die Chinezen... maar je gaat steeds meer van ze houden!

Fokke & Hananh en David