Als de berg niet naar Elisabeth komt... - Reisverslag uit Kunming, China van Elisabeth - WaarBenJij.nu Als de berg niet naar Elisabeth komt... - Reisverslag uit Kunming, China van Elisabeth - WaarBenJij.nu

Als de berg niet naar Elisabeth komt...

Blijf op de hoogte en volg Elisabeth

09 April 2013 | China, Kunming

Hello world!

Zoo was wel weer even geleden dat er nieuws kwam van mijn kant. Wat kan ik zeggen, het leven is hier niet zo spannend meer? Nee natuurlijk niet, elke dag in China is een avontuur! Echt waar. Hoewel ik me hier heel erg thuis voel denk ik toch bijna elke dag wel bij mezelf: jeetje.. ik woon in China! Hoe maf is dat!!

Maar oke, back to my daily life. Het nieuwe semester is ondertussen al een goed aantal weken onderweg, en het gaat lekker! Ik heb besloten om een niveau te skippen dus zit nu in een wat moeilijkere klas, maar het gaat me goed af. Geeft me wat extra druk en motivatie om hard te werken! Ik heb het plan om in mei of juni de HSK test te doen, dat is een internationaal erkende toets om je niveau van Chinees te testen. Nu moet je vooraf beslissen welk level je wilt doen, en ik ben van plan HSK 5 te doen (er zijn 6 levels in totaal). Daarvoor moet ik 2500 karakters kennen! Dat wordt wel even aanpoten, maar het is wel fijn om een papiertje te hebben waarop staat hoe m'n Chinees is als ik hier wegga.

Ik ben dagelijks dus vooral bezig met studeren.. no big surprise there. Daarnaast heb ik ook een heel aantal 'language partners' (Chinezen die Engels wil leren) waarmee ik veel afspreek. Zo had ik laatst elke week wel een "language partner-date" (don't worry, het zijn allemaal meisjes). Hoewel ik hier nog drie maanden ben, heb ik wel het gevoel dat het einde nadert en dat ik echt nog even alles eruit wil halen nu het nog kan! Aantal van mijn language partners zijn ook echt vriendinnen geworden, dus dat is erg leuk. Ik leer zo ook veel over Chinese cultuur en hoe ze over dingen denken.

Naast het studeren treed ik nog steeds nu en dan op hier en daar, en maak zo allemaal maffe dingen mee. Zo speelde ik laatst ergens in een Chinees hotel waar specifiek gevraagd werd om 'American country music'. Waarom is voor mij nog steeds een vraag, maar ik denk dat de eigenaar gewoon toevallig van dat soort muziek houdt. We verwachtten een Amerikaans-thema feest ofzo, maar dat was het absoluut niet. Sterker nog, er werd ons gevraagd of we California Dreamin' van de Mama's & the Papa's wilden spelen als openingslied.. dat is alles behalve country muziek, maar ja.. Dat de Chinezen weinig weten van muziek blijkt maar weer....

Afgelopen week was het Qing Ming festival dat iets te maken heeft met het schoonmaken van de graven van de voorouders, of zoiets. Geen idee. Het gaf ons twee dagen lesvrij, dus ik zal niet klagen! Ik heb een reisje gemaakt naar Lijiang, de Tiger Leaping Gorge en Shangri-La. Dit ligt allemaal ten noordwesten van Kunming, nog wel in Yunnan provincie. Lijiang en Shangri-La zijn allebei oude steden, bekend om hun Naxi cultuur (minderheidsgroep in China) en Tibetaanse trekjes. De gorge (kloof) is erg bekend en was ook ontzettend mooi! De trek was zo'n twee dagen en bracht ons langs mooie paden en fantastische natuur!! Ik ben erg blij dat ik zoveel heb kunnen reizen. Van te voren had ik wel een lijstje met plaatsen in m'n hoofd waar ik naar toe zou willen, en die lijst heb ik bijna helemaal afgewerkt!!
Foto's van al dit op http://knowthewonder.tumblr.com/ Daar ook nog wat nieuwe foto's van een kort reisje naar Luoping, in de buurt van Kunming.

Ander nieuws, ik ben eerder terug in Nederland omdat ik half augustus al naar Amerika vertrek. Ik kom 31 juli aan in Amsterdam en ga rond 15 augustus naar Syracuse! Hoop veel van jullie te zien in die twee weken :)

Komende weken zijn natuurlijk ook weer gevuld met leuke dingen. Volgende week word ik 21, woohoo! Nu ik naar Amerika ga heeft deze leeftijd nog wat te betekenen dus ik ben wel van plan een feestje te houden hier. Kort daarna, eind deze maand, komt mijn mama me hier opzoeken waar ik erg naar uit zie! Daarna gaat de tijd snel.. en voor je het weet ben ik weer in Nederland. Voor eventjes dan...

We spreken elkaar weer als Koning Willem aan de macht is!
Veel liefs!

  • 09 April 2013 - 23:32

    Arno:

    Klinkt goed Liz! Succes met studeren en maak er dinsdag een mooi feest van!
    Papa

  • 12 April 2013 - 02:18

    John:

    Al zo lang in China en dan nog geen date met een jongen.. ik begin me juist zorgen te maken ;)
    Alvast gefeliciteerd en veel plezier! :)

  • 13 April 2013 - 19:58

    Aletta:

    Ha nichtje,

    Leuk om weer iets te horen! Dat Chinees van jou komt volgens mij best op een hoog niveau. Is natuurlijk altijd bruikbaar in een latere job. Deze week ben je jarig. Natuurlijk ben ik weer veel te laat met een kaart sturen. M'n kerstkaart kwam toch ook pas tegen de Pasen aan? Maar ik ga het gewoon weer proberen.
    Wens je in ieder geval een hele gezellige 21-ste verjaardag toe!

    Hartelijke groet,
    Aletta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisabeth

Actief sinds 01 Juni 2010
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 17907

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 31 Juli 2014

Studying in Syracuse

28 Augustus 2012 - 12 Juli 2013

One year in China

02 September 2010 - 07 Januari 2011

Studeren in China

Landen bezocht: