Er is een tijd van komen en een tijd van genieten! - Reisverslag uit Kunming, China van Elisabeth - WaarBenJij.nu Er is een tijd van komen en een tijd van genieten! - Reisverslag uit Kunming, China van Elisabeth - WaarBenJij.nu

Er is een tijd van komen en een tijd van genieten!

Blijf op de hoogte en volg Elisabeth

14 Juni 2013 | China, Kunming

Ja, en een tijd van gaan. Maar dat duurt nog een paar weken! En daar wil ik het liefst nog niet aan denken. Hoewel ik zeker besef dat het einde nadert, is het belangrijk om te blijven genieten van elke dag hier :) En dat doe ik zeker! Laatste weken toch wel weer wat leuke dingen meegemaakt om met jullie te delen.

Laat ik lekker Nederlands beginnen: het weer blijft geweldig. Hoewel het regenseizoen begonnen is, is het nog steeds elke dag zonnig en warm. Zo af en toe is er een korte regenbui van max 30 minuten maar daarna klaart het weer op. De volgende ochtend word ik dan vaak gewoon weer wakker met een strakblauwe lucht! Ik voel me wel erg verwend, en zal zeker moeten gaan wennen aan Nederlands weer en de kou in Syracuse.. Maar dat voor later.

Ja, ik ben aan het begin van het einde. De eerste mensen zijn al vertrokken, en da's niet leuk! Zo had ik afgelopen week twee afscheidsfeestjes. Vorig weekend vertrok Maurice en gisteren is Spencer op het vliegtuig gestapt. Vreemd idee dat de komende weken dit nog veel vaker zal gebeuren. Het creëert ook wel veel leuke avonden, zoals etentjes met een grote groep. Afgelopen zaterdag heb ik nog met Spencer gespeeld in een fancy jazz bar (zie foto's). Dat zou ons laatste optreden zijn maar woensdagavond, bij zijn afscheidsparty in onze stamkroeg Moondog, werden we gevraagd om toch nog een paar liedjes te doen. Was erg leuk! Moondog is de plek waar we het vaakst hebben gespeeld en daar begon het ook een aantal maanden geleden, met onze kerstliedjes. Cirkeltje weer rond!

Dan nog een ander nieuwtje.. Voor degene die het zich nog herinneren, een aantal maanden geleden schreef ik over de HSK test die ik van plan was te gaan doen. Aan het begin van dit semester (eind februari) leek het me wel een goed plan om mezelf een doel te geven voor m'n niveau Chinees tegen de eind van mijn tijd hier. Nou bestaat er zoiets als "HSK" (staat voor zoiets als Chinees vaardigheidstest). Dit is de enige gestandaardiseerde / internationaal erkende test voor (mandarijn) Chinees op de wereld. Vrij nuttig om te doen, want dan kan je op je CV zeggen wat je niveau is! Er zijn zes verschillende niveaus, met level 6 als hoogste. HSK 5 leek mij wel een mooi doel, maar wat bleek, die werd alleen gehouden op mijn universiteit in mei, niet later. Dat vond ik wat vroeg (deze toets vergt een hoop voorbereiding!) maar ik dacht ach, I'll give it a try, en anders doe ik het een maand later nog een keer op een andere universiteit in Kunming. Dus, vorige maand die toets gedaan, en het was een verschrikking. Ik vond het heel lastig en dacht, dit heb ik sowieso niet gehaald. Dus meteen diezelfde week ingeschreven voor de toetsdatum in juni. Afgelopen maand heb ik dus vrij hard gestudeerd en elke dag wel aandacht besteed aan nieuwe karakters leren en oefentoetsen maken. En wat blijkt nu..... woensdag kreeg ik de uitslag van m'n toets van vorige maand..... Ik heb het gewoon gehaald!!! Niet met topscores, maar dat maakt niet uit, het certificaat is binnen!! (Nog even ophalen, maar oke). Level 5 betekent officieel dat je Chinese kranten en magazines kan lezen, Chinese films kan kijken en zelfs een speech kan houden in het Chinees. 't Is wat! Afgelopen weken dus beetje voor niks zo hard lopen studeren.. Nou ja, het is natuurlijk goed voor m'n Chinees :) Nooit weggegooid. De toetsdatum in juni is aanstaande zondag maar die ga ik dus mooi niet doen! Heb me wel ingeschreven en al betaald enzo, maar ja, so be it. Ik heb 'm al in de pocket! Wat een verrassing!

Nu nog een paar weken te gaan en dan is het China avontuur voorbij. Komende maand ga ik me niet al te veel bezig houden met school (jawel, nog wel naar de les enzo) maar ik wil niet m'n laatste weken alleen maar in de boeken zitten. Nog even optimaal genieten!! Zeker nu steeds meer vrienden weggaan is het nodig om genoeg leuke dingen te blijven doen. Eind deze maand ga ik nog een weekje op reis met Charlotte, naar Jiuzhaigou (in Sichuan provincie). Super veel zin in!!! Dit is de laatste plek op het lijstje in m'n hoofd van plekken waar ik graag naar toe wilde dit jaar. Ik kan niet geloven hoeveel mooie plaatsten ik heb kunnen bezoeken! Lucky me! Eerste week van juli heb ik nog m'n laatste tentamens, dan nog paar dagen om de boel in te pakken en dan door naar Australie!

Om af te sluiten nog een leuk verhaal over iets wat ik ga missen in China. Dit zal je in Nederland niet tegenkomen en het zijn deze momenten dat ik denk, wat is het leven in China toch fantastisch en gek, haha.
Ik zat afgelopen zondag met Spencer in een taxi naar de kerk (ik speel nu bijna elke week, alle muzikanten zijn de stad uit!) en we hadden 20 minuten lang een fantastisch gesprek met de chauffeur. Zodra hij ons zag begon hij te vetellen over z'n verre neef die Amerikaans was. Kennelijk had hij een paar woorden en catch phrases geleerd in het Engels zoals "number one!" en "I love America!" wat al hilarisch was in z'n Chinese accent. Al snel ging het gesprek over geld (een van de favo gespreksonderwerpen van Chinezen) en hij vroeg wie van ons tweeën het meeste geld had, waarop we zeiden dat we allebei nou niet bepaald rijk zijn, we zijn studenten! De man's reactie was dat zodra hij meer geld had dan Spencer, dat ik zeker weten Spencer zou 'verlaten' en er met hem van door zou gaan. Hij vroeg ook al aan Spencer of ik z'n vrouw was.. Just checking out the competition. Even later ging het gesprek over Obama en Xi Jinping en hoe China niet groot fan is van Amerika want ze willen zelf "number one!" zijn. Aan het einde van de rit vroeg hij of hij een foto mocht maken van mij (gebeurt wel vaker op straat of waar dan ook) maar hij kon vanuit zijn stoel geen goede hoek vinden (of zoiets) dus vervolgens moest Spencer een foto van mij maken met de telefoon van de taxi chauffeur....
Het zal wennen zijn in Europa / Amerika dat ik geen attractie meer ben! Hier op straat word ik altijd aangestaard en dat went toch wel moet ik zeggen. Helaas ben ik geen buitenlander in 'the West' en zal ik daar niet zo bijzonder gevonden worden...

Ik heb laatst wat foto's uitgewisseld met Charlotte en Nicolas dus heb een serie foto's online gezet van allerlei willekeurige momenten van de afgelopen maanden. Ook nog wat foto's van een van de laatste optredens met Spencer.. Allemaal op http://knowthewonder.tumblr.com/

Veel liefs!

  • 14 Juni 2013 - 22:32

    Aletta:

    Hoi Elisabeth,

    Geweldig dat je die test al gehaald had zeg! Hang je tas maar aan de vlaggestok (gisteren hier allemaal uitslagen van examens).
    Wel jammer dat je weggaat, ook omdat ik je leuke schrijfsels zal missen. Of ga je in Australië vrolijk verder met je blog?
    Sterkte met alle afscheidsmomenten. Raar idee, lijkt me, dat je sommige mensen misschien nooit meer zult zien.
    O ja, bedankt voor je kaart. Leuke postzegels. Bijzonder dat zo'n kaart toch helemaal van daar naar hier komt.
    Hier thuis bijzondere weken, want Ruben studeert;) Probeert alle toetsen van het hele jaar in vier weken te leren. Is een gokje, maar als het lukt wel efficiënt.

    Hartelijke groet,
    Aletta


  • 16 Juni 2013 - 22:30

    Arno:

    Hoi Liz,
    Mooi verhaal! Het voordeel dat het nu op het eind loopt, is dat we je al volgende maand (ja, de 31e is nog net juli) weer gaan zien! Maar tot die tijd: nog even genieten van China en Australië!
    Take care,
    papa

  • 19 Juni 2013 - 02:57

    John Verbeek:

    Als je wil kan ik wel op achterlijke momenten doen alsof ik Chinees ben en foto's van je maken ofzo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisabeth

Actief sinds 01 Juni 2010
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 17904

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 31 Juli 2014

Studying in Syracuse

28 Augustus 2012 - 12 Juli 2013

One year in China

02 September 2010 - 07 Januari 2011

Studeren in China

Landen bezocht: