Voor aap staan met Kerst - Reisverslag uit Kunming, China van Elisabeth - WaarBenJij.nu Voor aap staan met Kerst - Reisverslag uit Kunming, China van Elisabeth - WaarBenJij.nu

Voor aap staan met Kerst

Blijf op de hoogte en volg Elisabeth

29 December 2012 | China, Kunming

Allereerst hoop ik dat jullie fijne kerstdagen hebben gehad! Mijn Kerst was niet echt zoals in Nederland maar het was een (te) gekke week… hier een kort overzicht van een van de drukste weken tot nu toe!

Het begon vorige week woensdag. Een klasgenoot, Spencer (uit Amerika), vertelde dat hij een band was begonnen en vroeg of ik wilde zingen. Hier in Kunming verdienen veel buitenlanders goed geld met zogenaamde ‘monkey shows’. Simpel gezegd is dat geld verdienen omdat je een buitenlands gezicht hebt en iets kan (model zijn, of, in ons geval, muziek maken). Chinese bedrijven vragen om een buitenlandse band die een paar liedjes moet zingen op een event of een festival of wat dan ook. Leek ons wel een leuk plan! Dus, woensdag na de les ben ik met Spencer een gitaar voor hem gaan kopen en later die middag waren we aan het oefenen bij Andrew (drummer) thuis. Daarna tijd om te studeren, dus zetten we onszelf in een cafe, geen afleiding, en hebben vier uur lang hard gestudeerd waarna we wel een drankje verdienden en met paar vrienden gezellig hebben gekletst.

Donderdag was redelijk normaal, afgezien van het feit dat het ’s avonds weer tijd was voor pubquiz, die we weer hebben gewonnen! ’s Middags ook nog een paar uur met Spencer geoefend voor onze gigs (concerten) in het weekend.

Vrijdag de hele middag geoefend met de volledige band (met drums, bas), daarna snel terug naar campus, want ’s avonds was er een feestje georganiseerd voor alle internationale studenten, waar ik en Spencer samen met een andere klasgenoot Julia (uit Argentinie) een paar kerstliedjes hebben gezongen. Toen we daar klaar waren snel weer vertrokken naar Moondog (onze favoriete bar) waar een andere vriendin, Lisa (uit Zwisterland), optrad. Na een gezellige avond was het tijd om te slapen.

Zaterdag was helemaal gestoord. Ik moest ’s ochtends vroeg Engelse les geven, waarna ik snel langs de supermarkt ging om ingredienten te kopen voor ons kerstdiner (ik maakte het toetje). Ik was thuis rond half 12 en moest driekwartier later alweer de deur uit voor onze eerste gig van die dag. Na een lange taxirit kwamen we eindelijk op de locatie. We speelden voor een groepje rijke Chinezen die net een nieuw appartement hadden gekocht, buiten in de zon. Lekker ongeorganiseerd maar wel leuk. We moesten veel langer spelen dan verwacht, en ik was rond 5 uur weer thuis. Half uur later alweer de deur uit om naar de soundcheck te gaan van onze gig ’s avonds. Daar aangekomen bleek dat we op een enorm podium met allerlei lichten en toestanden moesten spelen in het midden van het uitgaansgebied in Kunming. Gaaf!! Soundcheck verliep niet echt soepel (alles lekker op z’n Chinees) maar uiteindelijk om 8 uur waren we klaar en we moesten om half 10 terug zijn om daadwerkelijk op te treden. Dus in de tussentijd snel met Spencer terug naar zijn kamer, waar z’n Vietnamese kamergenoot ons had uitgenodigd voor heerlijk eten. Was een mooi momentje rust in de hectische dag! Maar, niet voor lang, om 10 uur stonden we op het podium onze liedjes te zingen en rond half 12 waren we klaar. Toen weer snel naar huis, want ondertussen was er in mijn appartement een huisfeestje aan de gang (had ik zelf georganiseerd met Charlotte maar ik was te druk om er bij te zijn). Dus thuis aangekomen trof ik zo’n 15 vrienden aan in onze huiskamer, gezelligheid! Om half 2 ging iedereen de deur uit om uit te gaan maar ik kon niet meer… Spencer en ik blijven dus maar thuis en hebben fijn geslapen (aangezien Spencer in de dormitory woont en dus om middernacht thuis moet zijn sliep hij in onze gastkamer).

En dan zondag! Ik was gevraagd om te zingen in de speciale kerstdienst, dus de volgende ochtend om 9 uur stond ik alweer in de kerk te zingen. De dienst gaf me eindelijk het kerstgevoel waar ik naar verlangde en er was een klein koortje dus was erg leuk om te zingen. Daarna weer terug naar huis, waar het eindelijk een beetje rustig was. Ik had eindelijk tijd om m’n toetje voor te bereiden voor maandagavond, en om wat te studeren. Maar niet voor lang! Eind van de middag waren we uitgenodigd bij een Chinese vriend (genaamd Ming) om bij hem thuis Kerst te vieren. Dus daar gingen we (Charlotte, Valerie, Karl, Nicolas, Spencer en ik) heen en wat bleek, er waren meer dan twintig familieleden en vrienden van Ming in z’n huis. Z’n ouders hadden heerlijk eten gemaakt, er was een heuse kerstboom, en we moesten allemaal een kerstmuts op. Erg gezellig maar werd ook wel weer laat en we waren rond middernacht thuis.

Maandagochtend maar naar school geweest (want ja, we hebben hier geen kerstvakantie) en ’s middags wat gestudeerd en daarna kerstdiner voorbereiden! We waren met z’n zessen hier thuis (usual crowd en Shirin, duits meisje) en hadden heerlijk soep, pasta, en allerlei lekkers als toetje ☺

Dinsdag moest ik eigenlijk ook naar school maar ik vond uitslapen een beter plan op eerste kerstdag. We zijn gezellig met elkaar gaan brunchen en daarna heb ik bijna de hele middag met Spencer geoefend want we speelden dinsdagavond in Moondog (de eerdergenoemde bar). Dit was geen monkey show maar meer voor de leuk en onze vrienden zouden komen kijken. We speelden vooral kerstliedjes en het was een erg leuke avond! Ook Ming en wat andere Chinese vrienden waren komen kijken. Toen ik ’s avonds terugkwam rond middernacht was het net perfecte timing om met Amstelveen te skypen waar ondertussen de halve Klaver familie was aangekomen. Erg leuk om even gedag te zeggen!

Woensdag, om het kerstgevoel erin te houden, weer niet naar de les geweest (oeps…) en ’s middags met elkaar the Muppet’s Christmas Carol gekeken. Tradities moeten erin blijven! Ik was dinsdagavond spontaan gevraagd om woensdag met een andere band mee te zingen voor een monkey show, dus ’s avonds stond ik weer op de planken, ditmaal bij een erg luxe event met een heleboel mensen allemaal in gala kleding.

En sindsdien is de rust weer een beetje teruggekeerd… Nou ja… toen ik donderdag op school kwam hadden de docenten een verrassing voor ons. We zouden onze final exams van 7 tot 12 januari hebben, maar opeens is dat een week vervroegd! Dat zouden ze op UCU eens moeten proberen, haha. Dus ja. We zijn maandag en dinsdag vrij vanwege nieuwjaar maar dan heb ik drie dagen lang tentamens. Wat een feest! Maaarrr daaaaarna is het vakantie ☺ En dan ben ik tot 20 februari vrij dus dat is wel lekker!

Mijn excuses voor deze lange blog, maar ik wilde graag de afgelopen week met jullie delen. Ik moet zeggen dat dit niet een standaard week is (gelukkig) maar het was wel erg leuk. Ik heb trouwens gisteren een tweedehands gitaar gekocht, leek me wel leuk om mezelf te kunnen begeleiden nu ik hier geen piano heb.

Foto’s van alles (gitaar, optredens, pubquiz, Vietnamees eten, schoolfeestje, kerstdiners) staan zoals gewoonlijk op http://knowthewonder.tumblr.com/. Er staan ook nog wat nieuwe foto’s van Sichuan en de botanische tuinen tussen, maar dat zie je vanzelf.

Alvast een very happy new year en veel liefs!

  • 29 December 2012 - 11:08

    Pepijn Soede:

    Nice verhaal!! als jullie nog een europees persoon van 1.94 meter lang in de show willen hoor ik het wel ;)

  • 29 December 2012 - 23:02

    Aletta:

    Hoi Elisabeth,

    Ik zie het voor me: jij als "De Vliegende Hollander" zoevend van de ene plek naar de andere... en dan toch nog tijd om een stuk te schrijven.
    Succes met de toetsen! Hebben je gemist bij onze kerstmaaltijd op 2e kerstdag in Buitenpost.

    groet, Aletta

  • 30 December 2012 - 21:42

    H.IJmker:

    Hoi Elisabeth,
    Wat een verhaal zeg van jou. Ik word er al moe van als ik denk wat je allemaal beleeft.Maar we genieten met je mee. Neem niet teveel hooi op je vork en stel je grenzen. Met ons gaat het goed nu.Oma heeft behoorlijk de griep gehad. Ze heeft dit jaar voor het eerst de griepprik gehad, vandaar dat ze de griep kreeg. Ze hadden haar een anti-griepprik moeten geven.De koorts is weg en nu gaat het beter.Morgen gaan we naar haar zus en man, die zijn dan 60 jaar getrouwd.
    We wensen je veel succes met je tentamens. Dan lekker uitrusten of...?. We horen dan wel weer wat je dan uitgespookt hebt.
    Liefs van opa en oma.

  • 31 December 2012 - 17:51

    Oma Klaver:

    Zo, dat was wel een heel hectisch weekje!
    Nu zit je te blokken heb ik begrepen. Heb je mijn antwoord nog ontvangen over ons contact in Vietnam? nu ik je reisverslag lees denk ik dat je Gerda niet meer kan ontmoeten in Hanoi, want zij is dan zeker al vertrokken. Je zal het dan met andere contactbronnen moeten doen, maar daar kunnen wij verder geen advies over geven.
    Ga je met meerdere studenten opstap Elisabeth? je kunt hele lekkere hapjes eten in Vietnam, alleen zien de gelegenheden er altijd vies en erg rommelig uit. veel afval op de grond en de tafels zijn ook niet schoongemaakt voor de volgende gasten. Alleen goed verhit eten is verantwoord om er geen maagdarm stoornissen op te lopen!
    Wij wensen je een fijne tijd met al je reis ondernemingen. Pas wel goed op jezelf hoor!
    veel iets van ons, opa en oma

  • 06 Januari 2013 - 15:34

    John:

    Vet chill weer, hoe gingen je examens?

    Gelukkig nieuwjaar :)

    John

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elisabeth

Actief sinds 01 Juni 2010
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 17889

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 31 Juli 2014

Studying in Syracuse

28 Augustus 2012 - 12 Juli 2013

One year in China

02 September 2010 - 07 Januari 2011

Studeren in China

Landen bezocht: